سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در شرکت‌های تولیدی استان گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

تاریخچه مدیریت دانش

گفته می گردد که تعدادی از نظریه پردازان مدیریت به تجلی مدیریت دانش کمک کرده اند. در بین انها پیتر دراکر، استراسمن و پیتر سنگه در امریکا از معرو ف ترین پیشگامان هستند. (فاتح و همکاران، 1390،11)

در اوایل دهه 1960 دراکر نخستین کسی بود که نسبت به ابداع واژه دانشگر اقدام نمود (زرگرپور،1392،22). دراکر و استراسمن به اهمیت رو به رشد اطلاعات و دانش صریح به عنوان منابع سازمانی تاکید کرده اند. از طرف دیگر سنگه به بعد فرهنگی دانش یعنی (سازمان یادگیرنده) تمرکز کرده می باشد. چریس ارجریس ، چریستوپر بارتلت و دورتی لئونارد – بارتون از مدرسه تجاری هاروارد حقایق مختلفی از دانش را به بوته ازمون برده اند. در حقیقت، مورد کاوی معروف بارتون در شرکت چپرال استیل که از دهه 70 دارای استرتژی مدیریت دانش اثر بخش بوده، در کتاب وی تحت عنوان (ساخت و طرفداری از منابع نواوری) ثبت شده می باشد. (فاتح و همکاران، 1390،11)

رچه اچ جی ولز (1938) هیچگاه عملا از واژه مدیریت دانش نام نبرد، اما به تشریح دیدگاه خود از واژه “مغز جهانی” که سازماندهی فکری مجموع دانش جمعی ما را تشکیل می دهد پرداخت. مغز جهانی به معنی تشکیلات جهانیو تشریح کننده ایده ها و دانش می باشد. ولز در آن وقت تشکیل شبکه جهانی ارتباطی را پیش بینی کرده بود . در این ارتباط او جایی می گوید:” ما در جهانی زندگی می کنیم که دانش و مهارت، مورد بهره گیری و بهره برداری قرار نگرفته اند”(زرگرپور،1392،22)

تا سال 1990 تعدادی از شرکت های مشاوره، برنامه های مدیریت دانش را شروع کرده اند و تعدادی از شرکت های معروف اروپایی، ژاپنی و امریکایی برنامه های مدیریت دانش را نهادینه کردند. در سال 1991 تام استوارت مقالۀ خود تحت عنوان (قدرت مغز) را در مجله فورچون منتشر نمود و به این ترتیب مدیریت دانش در مطبوعات عمومی معرفی گردید. شاید گسترده ترین کار مطالعاتی در زمینه مدیریت دانش مربوط به کار اکوجیرو نوناکا و هیروتاکا تاکه اوچی(1995) در کتاب شرکت دانش افرین با عنوان (شرکت های ژاپنی چگونه پویایی های نواوری را ایجاد می کند) باشد. تا اواسط دهۀ 90 ابتکارات در زمینه مدیریت دانش بواسطه اینترنت در حال اوج گیری بوده می باشد. شبکه بین المللی مدیریت دانش که در سال 1989اغاز گردید، در سال 1994 به صورت بهنگام درامد و پس از اندکی به گروه های مدیریت دانش و نشر امریکا ملحق گردید. با تمرکز سازمان ها بر مدیریت دانش ضمنی و صریح برای رسیدن به مزیت رقابتی، تعداد کنفرانس ها و سمینارهای مدیریت دانش افزایش یافته می باشد. در سال 1994، شبکه بین المللی مدیریت دانش نتایج مطالعه های خود در خصوص مدیریت دانش را که در شرکت های اروپایی انجام شده بود منتشر نمود و در سال 1995 جامعه اروپا خواستاراختصاص بودجه به پروژه های تحقیقاتی مدیریت دانش گردید( فاتح و همکاران ،1390،13-12).

دوره های مختلفی که ما در آن ها زندگی کرده ایم منظر های دیگری از تاریخچه مدیریت را در اختیار ما قرار میدهد. دوره صنعتی شدن در سال 1800، فن آوری های مرتبط با حمل و نقل در سال 1850، ارتباطات در سال 1900، رایانه در سال 1950، مجازی کردن در اوایل دهه 1980 و کوشش های اولیه برای دسترسی به فن آوری های مرتبط با اطلاعات فردی در سال 2000 آغاز گردید(دلویت، توشه و توماتسو،1999).

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف اصلی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

هدف اصلی این پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در شرکت های تولیدی استان گیلان می باشد.

1-6- اهداف فرعی

  1. سنجش اندازه تاثیرفناوری اطلاعات بر استقرار مدیریت دانش می باشد.
  2. سنجش اندازه تاثیر ساختار سازمان بر استقرار مدیریت دانش می باشد.
  3. سنجش اندازه تاثیر منابع انسانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.
  4. سنجش اندازه تاثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.
  5. توصیف متغیرها و اصل پژوهش