سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرف‌کننده بر رضایت و وفاداری به برند در صنعت خودروسازی

قسمتی از متن پایان نامه :

تاریخچه

در عرصه بازاریابی، در همان قرن 19، با پیدایش صنعت بسته‌بندی کالاها، برندها نیز مفهوم تازه‌ای یافتند. طبق بعضی افعال صابون «پیرز»[1] اولین برند تجاری ثبت شده بود. صنعتی شدن نیز تولید اقلام خانگی نظیر صابون را از واحدهای محلی به اجتماعات متمرکز گسترش داد. این کالاها در جریان حمل و نقل، علائم مشخص‌کننده را برخود داشتند. طریقه فعالیت این کارخانجات بزرگ تولید انبوه کالا را ایجاب می‌نمود و در این راستا دسترسی به طیف گسترده مشتریان ضروری بود. اما مصرف‌کنندگان هنوز به کالاهای محلی تمایل داشتند و طبعاً رقابت با محصولات محلی مشابه برای سازندگان جدید دشوار می‌نمود و سرنوشت بسیاری از آن‌ها گواه این معضل اساسی بود. پس تولیدکنندگان کالاهای بسته‌بندی شده بایستی به نحوی خریداران را قانع می‌کردند تا بر محصولات کارخانجات غیرمحلی اعتماد نمایند. در این کوشش‌ها می‌توان از «جیوسی گام فروت»[2] و «کوکا کولا»  به عنوان نخستین محصولات آمریکایی نام برد که برای انس و آشنایی مشتریان برندسازی شدند. اولین تعریف برای تبلیغات علامت تجاری در حدود سال های 1900 ارائه گردید که امروز تبدیل به« برند سازی» شده می باشد(همان).

خیلی زود شرکت‌های بزرگ شعارهای تبلیغاتی را نیز ابداع کردند که در رادیو و اولین آگهی‌های تلویزیونی شنیده و دیده گردید. در دهه 1940 مشتریان به مفهوم اجتماعی، روان‌شناسی و بشر‌شناسی و ارتباط آن‌ها با برندها گسترش پیدا نمود و همین سبب گردید تا تولیدکنندگان پی به سایر ارزش‌های برند و لزوم بهره‌گیری از آن ببرند. به این ترتیب موضوع «برندسازی» اهمیت ویژه‌ای پیدا نمود؛ تا جایی که امروز مشتریان بیشتر خواهان خرید برند می‌باشند تا محصول. چنین روندی در دهه‌ی 1980 تا حدی پیش رفت که مثلاً «فیلیپ موریس» شرکت «کرفت»[3] را به شش برابر ارزش واقعی‌اش خریداری نمود زیرا در واقع، او خواستار برند «کرفت» بود تا خود شرکت و محصول آن. در آوریل سال 1993 هنگامی که «فیلیپ موریس» صاحب شرکت «مارلبرو» برای رقابت با همتایان خود قیمت سیگار را 20 درصد ارزان‌تر اعلام نمود. از آن روز به عنوان «روز مرگ برند» نام بردند. در آن وقت قیمت بسیاری از شرکت‌های صاحب‌نام در بازار بورس «وال استریت» نیویورک به شدت سقوط نمود(همان، ص25).

در ایران سابقه تقنینی راجع به طرفداری از علایم تجاری به قانون 1310 باز می گردد. در بعد بین‌المللی مهم‌ترین معاهده‌ای که در خصوص طرفداری از علایم و اسامی تجاری منعقد شده می باشد، «معاهده پاریس» مصوب 1883 می‌باشد که قریب 190 کشور جهان تاکنون به آن پیوسته‌اند. ایران نیز در سال 1959 به آن ملحق شده و مقررات آن، مقدم بر قوانین داخلی می باشد(شیرزاد، 1389، ص 47). مطابق ماده 30 قانون جدید (مصوبه 1386): نام تجاری یعنی «اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده‌ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد»(همان).

[1] pears

[2] Juicy gum Fruit

[3] Kraft

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

1-4-1- اهداف اصلی

الف) سنجش تأثیر ابعاد ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرف‌کننده که شامل متغیرهای کیفیت خدمات (کیفیت فیزیکی، رفتار کارکنان)[1]، تناسب با خودپنداره‌ی ایده‌آل[2]، تناسب با سبک زندگی[3]، هویت و آگاهی برند[4] بر رضایت به برند در صنعت خودروسازی داخلی، نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو در استان گیلان،

ب) سنجش تأثیر رضایت مصرف‌کننده بر فاداری به برند در صنعت خودروسازی داخلی، نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو در استان گیلان.

 

1-4-2- اهداف فرعی

  1. سنجش، شناخت و رتبه‌بندی عوامل مربوط به کیفیت فیزیکی نمایندگی‌های ایران‌خودرو که بر رضایت مصرف‌کننده در صنعت خودروسازی داخلی تأثیر دارد.
  2. بهبود در رفتار کارکنان نمایندگی‌های ایران‌خودرو که باعث افزایش رضایت مصرف‌کننده در صنعت خودروسازی داخلی.
  3. سنجش عامل تناسب با خودپنداره‌ی ایده‌آل به عنوان یکی از عوامل روانشناسی مؤثر بر رضایت مصرف‌کننده در صنعت خودروسازی داخلی.
  4. سنجش و مطالعه‌ی هویت برند(یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه بازاریابی می باشد که در مطالعات اندکی مورد توجه قرار گرفته می باشد) و تأثیر آن بر رضایت مصرف‌کننده در صنعت خودروسازی داخلی.
  5. سنجش وضعیت آگاهی از برند در صنعت خودروسازی داخلی.
  6. سنجش عامل تناسب با سبک زندگی به عنوان یکی از عوامل جامعه شناسی مؤثر بر رضایت مصرف‌کننده در صنعت خودروسازی داخلی.

 

[1] Physical Quality & Staff Behaviour

[2] Ideal Self-Congruence

[3] Lifestyle-Congruence

[4] Identification &Awareness Brand